Bátyi-Földesi Dórával, a ferencvárosi klímaprojekt vezetőjével beszélgettünk az újonnan kifejlesztett Klíma-vándortanösvényről, amit minden ferencvárosi iskola ingyen igényelhetett 3-12. osztályos tanulói számára.
Mi az a Klíma-vándortanösvény és hol található?
A Klíma-vándortanösvény Ferencváros klímastratégiájának kialakítása során készült a helyi diákok és felnőttek szemléletformálásához. Ez nem egy állandó helyszínen található tanösvény, hanem egy vándoroltatható interaktív játék-és kísérletgyűjtemény, aminek az a célja, hogy bemutassa a klímaváltozással kapcsolatos ismereteket gyerekeknek és felnőtteknek.
Milyen módszertan áll mögötte?
Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a szemléletformálás élményszerűen történjen. Ezért olyan játékokat és kísérleteket találtunk ki, melyek a klímaváltozás már jelenleg is érzékelhető hatásaihoz kapcsolódó, a mindennapi életünket kísérő jelenségeket mutatnak be. Az érdeklődő gyerekek és felnőttek kirakózhatnak, méréseket végezhetnek, feladványokat oldhatnak meg. Célunk, hogy saját élményük legyen például azzal kapcsolatban, hogy a napsugárzás milyen hatással van a különböző színű és anyagú felületekre. Ezt úgy szemléltetjük, hogy a napra kihelyezünk különféle színű csempéket, köveket, fakérget. Egy infra hőmérő segítségével az érdeklődők megmérhetik a felületek hőmérsékletét, majd megbeszéljük a tapasztalatokat. A kísérletek eredményeit felhasználhatják a mindennapi döntéseik során például arra, hogy jobban tudjanak alkalmazkodni a klímaváltozás hatásaihoz. Olyan játékokat is fejlesztettünk, melyek közben a résztvevők konkrét ötleteket kapnak a fenntarthatóbb életmódhoz és a kibocsátáscsökkentéshez.
Mitől lesz ez tanösvény?
Tematikus és állomáspontok vannak benne. A foglalkozások során, mint egy tanösvény állomáspontjai, úgy helyezzük ki a játékokat és kísérleteket. Ezeken körbemenve végezhetik el a gyerekek a különböző feladatokat. Mivel szállítható is az eszközgyűjtemény, vándortanösvénynek neveztük el.
Milyen visszajelzések érkeztek már a tanösvény kapcsán?
Nagyon élvezik azt, hogy kézbe foghatják, kísérletezhetnek és így jöhetnek rá a klímaváltozás kapcsán alapvetésekre. Általában ezt emelik ki a foglalkozás után, tetszik nekik, hogy tapasztalati úton jönnek rá összefüggésekre. Örülnek, ha előre meg tudták jósolni, hogy mi lesz a várható eredmény és ezt be is bizonyíthatták. Sokszor egymás szavába vágva magyarázzák lelkesen, hogy mi miért is történik, és a játék hevében egyre keresik az új állomásokat. A tanároktól azt a visszajelzést kaptuk, hogy a megszerzett információ jól beépül a gyereke gondolkodásmódjába.
Hol találkozhattunk, találkozhatunk a Klíma-vándortanösvénnyel?
A ferencvárosi klímastratégia készítését kísérő szemléletformáló programsorozat kapcsán négy kerületi rendezvényen és iskolai foglalkozások során találkozhattak vele az érdeklődők. A vándortanösvény a projektet követően is elérhető lesz a kerületi iskolák számára. Ennek részleteiről hamarosan hírt adunk a zoldferencvaros.hu honlapon.